Στάδια/τομείς ανάπτυξης παιδιού τα δύο πρώτα έτη

2:40:00 μ.μ.



 Ποια είναι τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού με βάση την χρονολογική του ηλικία; Ποιοι είναι οι τομείς αυτοί που πρέπει να προσέχουν γονείς και εκπαιδευτικοί; Ας δούμε λοιπόν τα σταδία και τους τομείς ανάπτυξης τα δύο πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού.


ΣΤΆΔΙΑ ΑΝΆΠΤΥΞΗΣ
1ο Έτος
Αδρή κινητικότητα
1ος μήνας: - Γυρίζει το κεφάλι.
2ος μήνας: - Το κεφάλι διατηρείται σταθερό στην καθιστή θέση.
3ος μήνας: - Κατά την έλξη στην καθιστή θέση το κεφάλι ακολουθεί αρκετά.
                  -Ανασηκώνει το πηγούνι και τους ώμους ψηλότερα από το κρεβάτι, ενώ τα πόδια είναι σε πλήρη έκταση.
4ος μήνας: -  Κατά την έλξη στην καθιστή θέση το κεφάλι ακολουθεί πλήρως.
- Σηκώνει το κεφάλι και το στήθος στηριζόμενο στους βραχίονες.
6ος μήνας: -Ρολάρει γρήγορα και ελεγχόμενα.
                 -Στηρίζει το βάρος στα χέρια ενώ έχει τους αγκώνες σε έκταση.
                 -Γυρνάει από την πρηνή (μπρούμυτα) στην ύπτια θέση (ανάσκελα).
7ος μήνας: - Κάθεται χωρίς υποστήριξη για ένα λεπτό.
                 -Γυρίζει , μπουσουλάει, στηρίζει μέρος του βάρους στα πόδια.
                 -Γυρνάει από την ύπτια στην πρηνή θέση.
                 -Μπορεί να στηρίζει το βάρος του στο ένα χέρι.
9ος μήνας: Κάθεται κανονικά.
11ος μήνας: -Σέρνεται με τα χέρια και τα γόνατα, αρκουδίζει.
                   -Εναλλάσσει στάσεις από την καθιστική, μπουσουλάει, ή γυρίζει μπρούμυτα.
12ος μήνας: -Στηρίζεται με βοήθεια.
                   -Σηκώνεται όρθιο.
                   -Περπατάει κρατώντας σφιχτά τα έπιπλα.
                   -Αρχίζει να βηματίζει.
Λεπτή κινητικότητα
4ος μήνας: Απλώνει το χέρι του να πιάσει αντικείμενα με την παλάμη.
5ος μήνας: -Εκούσια σύλληψη αντικειμένου.
                 -Βάζει αντικείμενα στο στόμα.
                 -Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια όταν θέλει να προσεγγίσει αντικείμενα.
6ος μήνας: -Μεταφέρει αντικείμενα από χέρι σε χέρι.
                  -Χτυπάει παλαμάκια.
                 -Βάζει αντικείμενα στο στόμα.
                 -Γρατζουνίζει επιφάνειες.
                 -Κρατάει αντικείμενο με το ένα χέρι και το περιεργάζεται με το άλλο.
7ος μήνας: -Χρησιμοποιεί το ένα χέρι.
                 -Τρώει μόνο του μπισκότο.
                 -Χτυπά με τις παλάμες του το τραπέζι.
8ος μήνας: -Χρησιμοποιεί τον υπτιασμό για ν’ αφήσει αντικείμενα, πετάει πράγματα (έλεγχος της άφεσης).
9ος μήνας: Πιάνει με τον αντίχειρα.
10ος μήνας: -Χρησιμοποιεί τον δείκτη.
                   -Σταματάει να φέρνει αντικείμενα στο στόμα.
12ος μήνας: Γυρίζει τις σελίδες ενός βιβλίου, ξεφυλλίζει.

Παγίωσή
-Χρησιμοποιεί πότε δεξί πότε αριστερό χέρι.

Επικοινωνία – Γλωσσική Ανάπτυξη
2ος μήνας: -Χαμογελάει ανταποκρινόμενο σε πρόσωπο ή φωνή.
6ος μήνας: - Μπαμπαλίζει.
                  -Προφέρει τα φωνήεντα
                 - Προφέρει ήχους που μοιάζουν με λέξεις , χωρίς όμως να είναι πραγματικές λέξεις.
7ος μήνας: -Σταματά στο όχι.
10ος μήνας:-Ακολουθεί απλά προστάγματα.
12ος μήνας: -Λέει 1-3 λέξεις ( όχι υποχρεωτικά καθαρά)
-   Εκτελεί εντολές απλές.

Νοημοσύνη
2ος μήνας: - Κοιτάζει στιγμιαία στο σημείο που εξαφανίστηκε ένα αντικείμενο.
                  -Παρακολουθεί κινούμενα αντικείμενα.
4ος μήνας: Κοιτάζει επίμονα τα χέρια του.
8ος μήνας: Ξεσκεπάζει το παιχνίδι, αφού πρώτα έχει δει να το κρύβουν.
12ος μήνας: Παριστάνει ότι πίνει από φλιτζάνι.
Κοινωνικότητα
1ος μήνας: Σταματάει όταν το παίρνουν αγκαλιά.
2ος μήνας: Χαμογελάει στην κοινωνική επαφή.
3ος μήνας: Προσέχει τη μουσική.
4ος μήνας: Γελάει δυνατά.
6ος μήνας: Είναι φιλικό με τους ξένους.
9ος μήνας: - Φοβάται τους ξένους.
                  -Χαιρετά.
12ος μήνας: - Παίζει με την μπάλα.
                   -Μασάει, τρώει μπισκότο.
                   -Καταλαβαίνει μικρές προτάσεις όπως ..δώσε μου το…ή κάνε αντίο κλπ.
                   -Παρακολουθεί την έκφραση των προσώπων.
                 -Δίνει το παιχνίδι όταν του το ζητήσουμε.

Συναισθηματική ανάπτυξη
3ος μήνας: -Αρχίζει να αναπτύσσει κοινωνικό χαμόγελο
                  -Χαίρεται να παίζει με άλλους ανθρώπους και μπορεί να κλάψει αν το παιχνίδι διακοπεί.
                  -Γίνεται πιο εκφραστικό και επικοινωνεί πιο πολύ με το πρόσωπο και με το σώμα.
                  - Μιμείται κάποιες εκφράσεις και κινήσεις του προσώπου.
7ος μήνας: -Χαίρεται με το κοινωνικό παιχνίδι.
                 -Ενδιαφέρεται για τις ανεστραμμένες εικόνες.
                 -Αντιδρά στις συναισθηματικές εκδηλώσεις των άλλων.
                 -Δείχνει συχνά χαρούμενο.
12ος μήνας: -Ντροπαλό ή ανήσυχο με τους ξένους.
                   -Κλαίει όταν η μητέρα κ ο πατέρας εγκαταλείπουν το οπτικό του πεδίο.
                   -Του αρέσει να μιμείται ανθρώπους στο παιχνίδι του.
                   -Δείχνει ειδικό ενδιαφέρον για ορισμένους ανθρώπους και παιχνίδια.
                   -Δοκιμάζει την ανταπόκριση των γονέων του στις αντιδράσεις του κατά την διάρκεια της σίτισης.
                   -Μπορεί να δείχνει φοβισμένο σε μερικές περιπτώσεις.
                   -Προτιμά την μητέρα του και/ ή το άτομο που το φροντίζει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον.
                   -Επαναλαμβάνει ήχους και χειρονομίες για να τραβήξει την προσοχή.
                  -Απλώνει το χέρι ή το πόδι για να βοηθήσει όταν το ντύνουν.

Αντίληψη
-Εξερευνά αντικείμενα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους (κουνώντας, χτυπώντας, πετώντας, ρίχνοντας).
-Δείχνει την σωστή εικόνα όταν κάποιος την έχει κατονομάσει.
-Μιμείται τις χειρονομίες.
-Ξεκινά να χρησιμοποιεί σωστά τα αντικείμενα  (πίνει με το ποτήρι, βουρτσίζει τα μαλλιά, παίρνει τηλέφωνο, ακούει από το ακουστικό).

Αισθήσεις

Αφή
6ος μήνας: Διακρίνει αντικείμενα απτικά.
8ος μήνας: Αυξάνεται η αισθητική αντίληψη των πλευρών των δακτύλων.
12ος μήνας: Αρχίζει η αναγνώριση των αντικειμένων με την βοήθεια της αφής.
Όραση
1ος μήνας:-Βλέπει αντικείμενα όταν είναι στην οπτική του γραμμή.
                  -Παρακολουθεί αντικείμενο σε απόσταση 20-25 εκ. από τα μάτια του.
6ος μήνας: -Βλέπει σαν τον ενήλικα
                  -Παρακολουθεί οπτικό ερέθισμα οριζόντια, κάθετα και αργότερα διαγώνια.
                 -Σταματά να εστιάζει στο περίγραμμα της φιγούρας και αρχίζει να παρατηρεί το περίγραμμα του     αντικειμένου.
7ος μήνας: Ψάχνει να βρει το κρυμμένο αντικείμενο μόνο όταν το αντικείμενο του είναι οπτικά ελκυστικό.
Ακοή
Νεογέννητο: Από την 3η ημέρα διακρίνει την φωνή της μητέρας και την ξεχωρίζει από άλλες γυναικείες φωνές.
1ος μήνας: Χαμογελά σε οικεία φωνή, αντιδρά σε ξαφνικούς θορύβους.
2ος μήνας: Αντιδρά σε δυνατό ήχο (π.χ κουδουνίστρα), τρομάζει σε δυνατό θόρυβο.
5ος μήνας: Ξεχωρίζει ήχους που παράγονται από οικεία αντικείμενα.
6ος μήνας: Ψάχνει να βρει αντικείμενα που κάνουν θόρυβο, εντοπίζοντάς το από τον ήχο του.
7ος μήνας: Χτυπάει αντικείμενα για να ακούει τον ήχο τους.
12ος μήνας: -Αναγνωρίζει το όνομά του και γυρίζει όταν το φωνάζουμε
                   -Αντιδρά στη μουσική.
Παιχνίδι
3ος μήνας: Του αρέσουν εικόνες χρωματικά αντίθετες.
6ος μήνας: Χαίρεται με τα παιχνίδια του, τα ξεχνά όταν του πέσουν.
9ος μήνας: -Παίζει πολύ με τα παιχνίδια του αισθητικοκινητικό παιχνίδι με συνδυασμό κίνησης, όρασης και αφής.
                  -Πετάει τα παιχνίδια του στο πάτωμα.

2ο Έτος
Αδρή κινητικότητα
Αρχή 2ου έτους: -Περπατάει μόνο του.
                           -Στέκεται στις μύτες των ποδιών του.
                           -Σκύβει να πιάσει αντικείμενα χωρίς να πέφτει.
                           -Τραβάει από πίσω του αντικείμενα καθώς περπατάει.
                           -Σκαρφαλώνει πάνω και κατεβαίνει κάτω από τα έπιπλα χωρίς βοήθεια.
                          -Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά με δύο πόδια σε κάθε σκαλί.
                          -Σπρώχνει και κλωτσάει.
                          -Τρέχει και πηδάει.
Λεπτή κινητικότητα
-Χτίζει πύργους με κύβους (αρχικά με δύο κύβους ενώ στο τέλος του 2ου έτους με επτά).
-Βάζει και βγάζει κύβους από κουτί.
-Αναποδογυρίζει τα δοχεία για να αδειάσει το περιεχόμενο.
-Κάνει με το μολύβι οριζόντια γραμμή.
Πλαγίωση
18ος μήνας:- Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια.
24ος μήνας:-Εγκαθίσταται η πλαγίωση (αριστεροχειρία- δεξιοχειρία) αλλά σε μερικά παιδιά εγκαθίσταται αργότερα (4-6 ετών)
Επικοινωνία – Γλωσσική ανάπτυξη
Αρχές 2ου έτους:- Χρησιμοποιεί 3-4 λέξεις
                           -Ενώνει μικρές λέξεις για να κάνει απλές προτάσεις.
15ος – 18ος μήνας: - Χρησιμοποιεί με σωστό νόημα 10-15 λέξεις.
       -Κατονομάζει εικόνες.
                              - Καθορίζει τα μέρη του σώματός του.
Τέλος 2ου έτους: -Καταλαβαίνει περίπου 200 λέξεις.
                            -Διαθέτει λεξιλόγιο περίπου 50 λέξεων.
                            -Λέει φράσεις 2-3 λέξεων.
                            -Το ½ της ομιλίας του γίνεται αντιληπτό από ξένους.
                            -Εκτελεί διπλές εντολές.
                            -Επαναλαμβάνει λέξεις που ακούει σε συζητήσεις.
Νοημοσύνη
2ο έτος: -Παίζει κανονικά με παιχνίδια και τα δίνει σε άλλους όταν του ζητηθεί.
             -Διπλώνει ένα χαρτί μιμούμενο τον παρατηρητή του.
Κοινωνικότητα
15ος μήνας:- Καταφέρνει να χρησιμοποιεί το φλιτζάνι.
                   -Στριφογυρίζει το κουτάλι στο πιάτο του.
                   -Βγάζει τα παπούτσια του.
18ος μήνας: -Αρχίζει να ζητάει βοήθεια.
Τέλος 24ου μήνα: -Χειρίζεται το κουτάλι.
                             -Βοηθάει στο γδύσιμο.
                             - Ακούει ιστορίες.
                             -Μιμείται την συμπεριφορά των άλλων, κυρίως ενηλίκων και μεγαλύτερων παιδιών.
                             -Έχει καλύτερη αντίληψη ότι το ίδιο είναι ανεξάρτητο από τους άλλους.
                             -Ενθουσιάζεται περισσότερο με την συντροφιά άλλων παιδιών.

Συναισθηματική ανάπτυξη
-Επιδεικνύει αυξανόμενη ανεξαρτησία.
-Αρχίζει να δείχνει προκλητική συμπεριφορά.
-Το άγχος του αποχωρισμού αυξάνεται μέχρι τα 1 ½ χρόνια και στη συνέχεια φθίνει.

Αντίληψη
-Βρίσκει αντικείμενα ακόμη κι όταν είναι κρυμμένα κάτω από δύο ή τρία καλύμματα.
-Αρχίζει να ταξινομεί αντικείμενα βάσει του σχήματος και του χρώματός τους.
-Ξεκινά να παίζει με την φαντασία.
      
Παιχνίδι
18ος μήνας: Αρχίζει το παιχνίδι των κατασκευών, ενδιαφέρεται για το σκάψιμο.
2ο έτος: Ενδιαφέρεται για παιχνίδια ρόλων, ενδιαφέρεται για βιβλία με μεγάλες πολύχρωμες εικόνες.





ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

0 σχόλια

Popular Stories

ΚΛΕΙΔΑΡΑΣ

ΚΛΕΙΔΑΡΑΣ