Λογοθεραπεία: Πότε είναι απαραίτητη;

0

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαριότητα της ομιλίας και της φωνής και στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων.

Ο λογοθεραπευτής είναι αρμόδιος να διαγνώσει οποιαδήποε δυσκολία επικοινωνίας (λεκτικής ή μη λεκτικής) και δυσκολίες προφορικού ή γραπτού λόγου.

Συνήθως οι γονείς αλλά και οι δάσκαλοι του νηπιαγωγείου ή του δημοτικού αντιλαμβάνονται ότι το παιδί έχει κάποιες δυσκολίες στον λόγο ή και στην ομιλία. Οι πιο χαρακτηριστικές δυσκολίες που μπορεί να αντιληφθούν οι γονείς ή οι δάσκαλοι έτσι ώστε να αναζητήσουν βοήθεια είναι η καθυστέρηση ομιλίας, οι δυσκολίες στην άρθρωση φθόγγων, η δυσκολία στην κατανόηση του προφορικού λόγου, η δυσκολία στην παραγωγή γραπτού λόγου και το περιορισμένο λεξιλόγιο ανάλογα με την ηλικία.

Ποιες ενδείξεις στη συμπεριφορά του παιδιού μπορεί να σημαίνουν διαταραχή του λόγου ή της ομιλίας;

Δεν κατανοεί πάντα αυτό που λέτε, δεν αντιδρά με τον επιθυμητό τρόπο στις οδηγίες που δίνετε.

Μιλά ακατάληπτα, ακατανόητα.

Η άρθρωσή του δεν έχει ακρίβεια και ορισμένες φορές «κόβει» τις λέξεις.

Δεν έχει λεξιλόγιο αντιστοιχο της ηλικίας του. Για παράδειγμα μπορεί το παιδί να πηγαίνει νηπιαγωγείο και ο λόγος του να περιοριζεται σε συγκεκριμένες φράσεις, χωρίς να χρησιμοποιεί άρθρα, προθέσεις ή δεν συντάσει σωστά.

Δεν δείχνει σημεία επικοινωνίας με το περιβάλλον, δεν αντιδρά σε ήχους.

Κάνει στερεοτυπικές κινήσεις του σώματος, των άκρων ή του κεφαλιού. Δεν εδραιώνει βλεμματική επαφή με πρόσωπα ή αντικείμενα.

Η ομιλία του είναι αρκετές φορές άσχετη με τη συζήτηση ή την ερώτηση που κάνετε.

Πότε να απευθυνθώ σε λογοθεραπευτή;

Για τη σωστή και έγκαιρη διάγνωση οποιασδήποτε δυσκολίας λόγου ή ομιλίας και την έγκαιρη πρόληψη μαθησιακών δυσκολιών οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή όταν:

Εως 2 ετών:

Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει ελάχιστες λέξεις εκτός από το ‘μαμά’ ή ‘μπαμπά’

Η ομιλία του είναι ακατάληπτη

Εως 3 ετών:

Όταν η ομιλία του παραμένει ακατάληπτη

Δεν χρησιμοποιεί άρθρα ή επίθετα

Παρουσιάζει πρόβλημα στην σύνταξη φράσεων

Εως 4 ετών:

Δεν μπορεί να διηγηθεί απλά γεγονότα

Παρουσιάζει δυσκολία άρθρωσης φωνημάτων

Δεν έχει εμπλουτίσει το λεξιλόγιό του

Εως 5 έτων

Συνεχίζει να παρουσιάζει δυσκολίες άρθρωσης και το λεξιλόγιό του είναι ακόμα περιορισμένο

Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες που έχουν σχέση με τον χώρο και τον χρόνο

Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες ακουστικής διάκρισης και οπτικής αντίληψης

Η σύνταξη της ομιλίας του δεν συνάδει με την ηλικία του

Δεν είναι απαραίτητο να προκύψουν όλες οι παραπάνω δυσκολίες. Άλλωστε κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης, γι’ αυτο και το κάθε λογοθεραπευτικό πρόγραμμα θα πρέπει να είναι εξατομικευμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού.Παρόλα αυτά η έγκαιρη διάγνωση δυσκολιών λόγου ή ομιλίας βοηθά στην πρόληψη πιθανών μαθησιακών δυσκολιών. Είναι πολύ σημαντικό το παιδί μέχρι τα 6 έτη να έχει ένα ολοκληρωμένο φωνολογικό σύστημα ώστε να έχει μια ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό.

Μη ξεχνάτε, να κάνετε LIKE και στη σελίδα μας στο FACEBOOK, για να μη χάνετε κανένα άρθρο!