ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ. Τι πρέπει να προσέχουν γονείς και εκπαιδευτικοί; Μέρος δεύτερο

0


 Γράφει: Σταυρούλα Γαβρίλη Λογοθεραπεύτρια/λογοπεδικός
 
 
Ομοίως λοιπόν υπάρχουν και κάποια άλλα στοιχεία που θα πρέπει γονείς και εκπαιδευτικοί να προσέξουν κατά την νηπιακή ηλικία του παιδιού τα οποία χαρακτηριστικά ίσως να μπορούν να ερμηνευτούν ως προμηνύματα Μαθησιακών Δυσκολιών ή ακόμη και Δυσλεξίας.
   Στην ακόλουθη λίστα δεν είναι απαραίτητο ότι ένα νήπιο θα έχει όλες αυτές τις δυσκολίες. Ωστόσο, αν αυτές οι δυσκολίες εξακολουθούν να υφίστανται και πέρα από την ηλικία στην οποία ένα νήπιο πρέπει να τις έχει ξεπεράσει, τότε ενδέχεται το παιδί να παρουσιάσει Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία  και οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε έναν ειδικό.
► Υπάρχει ιστορικό Μαθησιακών Δυσκολιών στην οικογένεια;
► Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ομιλία, τραυλισμό ή δυσνόητο λόγο;
► Δυσκολεύεται να ντυθεί, να βάλει το σωστό παπούτσι στο κατάλληλο πόδι, να κουμπώσει τα κουμπιά ή το φερμουάρ ή τα κορδόνια του;
► Του αρέσει να ακούει ιστορίες αλλά αδιαφορεί για το γραπτό κείμενο;
► Συνήθως τα άτομα που το συναναστρέφονται λένε οτι είναι τεμπέλικο και οτι δεν προσέχει;
► Παραπατάει ή χτυπάει ή πέφτει κάτω όταν παίζει;
► Πιάνει εύκολα την μπάλα όταν κατευθύνεται προς αυτό;
► Μπορεί να κάνει κουτσό;
► Μπορεί να χτυπήσει παλαμάκια ακολουθώντας τον ρυθμό ενός τραγουδιού;
► Μπερδεύει συχνά το μπλε με το πράσινο και το κόκκινο με το κίτρινο;
► Ψάχνει συχνά για την λέξη που θέλει να πει;
► Κάποιες φορές χρησιμοποιεί άλλη λέξη από αυτήν που θέλει να πει;
► Μπερδεύει το πάνω με το κάτω και το δεξιά με το αριστερά;
► Μπορεί να διαχωρίσει ποιά λέξη δεν ταιριάζει ανάμεσα σε ελάχιστα ζεύγη λέξεων,
     π.χ. “βόδι” – “μάτι” – “πόδι”;
► Πιάνει πολύ σφιχτά το μολύβι ή το στυλό;
► Μπορεί να περάσει σωστά τις χάντρες σε ένα κορδόνι με την εξής σειρά: κόκκινο – πράσινο – μπλε – κόκκινο – πράσινο – μπλε;
► Μπορεί να τοποθετήσει αντικείμενα σε μια ακολουθία;
► Μπορεί να κάνει ποιηματάκι;
► Μπορεί να μετρήσει σωστά μέχρι το 10;
► Μπορεί να πει με τη σειρά τις ημέρες της εβδομάδας;
► Μπορεί να πει την αλφαβήτα;
► Διαθέτει γρήγορη και πρωτότυπη σκέψη;
► Έχει κλίση προς την δημιουργικότητα και την τέχνη;
► Του αρέσουν τα κατασκευαστικά παιχνίδια, π.χ. τουβλάκια ή lego ή τηλεκατευθυνόμενα;
► Δείχνει έξυπνο αλλά αδυνατεί να κάνει ορισμένα πράγματα;
   Ομοίως λοιπόν και εδώ αν τυχόν εντοπιστούν κάποιες δυσκολίες στην εξελικτική πορεία του νηπίου τότε καλό θα ήταν η παρέμβαση του λογοθεραπευτή να  πραγματοποιηθεί πριν την έναρξη της σχολικής περιόδου ώστε να αποφευχθούν προβλήματα που πολύ πιθανόν να πυροδοτήσουν καταστάσεις που έχουν την τάση να εμφανιστούν και εδώ μιλάμε πάλι για Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία.
ΓΑΒΡΙΛΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ, Λογοθεραπεύτρια / Λογοπεδικός
ΠΡΟΤΥΠΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
6942 060789, 26450 23603